עמוד הבית / חדשנות / ריאיון החודש עם יוני גליקמן, נשיא מוצרים טבעיים ב"פרוטארום"

ריאיון החודש עם יוני גליקמן, נשיא מוצרים טבעיים ב"פרוטארום"

 

 

  • "תפוזים, קלמנטינות, אשכוליות, לימונים – פירות שהם מאד מהותיים במכירות שלנו, בעיקר לעולם המשקאות. אנחנו גאים במוצרים שלנו המתבססים על הדרים"
  • "בסוף אוקטובר הודענו על רכישת חברת "אנזימוטק" ממגדל העמק המייצרת מוצרים המבוססים על שמנים טובים"
  • "הערך המוסף שלנו – שאנחנו מתכוונים להיות בין 5 הגדולות בעולם בתחום תמציות"

 

שמעון וילנאי – יבול שיא

 

אין, לעניות דעתי, חברה ישראלית שקצב הצמיחה שלה מזנק בשיעורים גבוהים בהרבה מקצב הצמיחה של השווקים הפיננסיים ברחבי העולם. "פרוטארום",יצרנית חומרי הטעם והריח, מוכיחה לכולם כי היקף הפעילות הגלובלית שלה גבוה פי כמה מקצב הצמיחה של שוק המזון בעולם.יוני גליקמן2

החברה נחשבת מספר 1 בעולם בהיקף הרכישות של חברות מדף ברחבי העולם. שווי השוק של החברה גדל ביותר מארבעים אחוזים בשנה האחרונה וכ-700 אחוזים בחמש השנים האחרונות, והגיע ליותר משישה עשר מיליארד שקלים.

מנכ"ל החברה בעשרים ואחת השנים האחרונות הוא התעשיין אוֹרי (חולם באות ו') יהודאי, שכולו חזון וצמיחה לשנים קדימה. "פרוטארום" רכשה בשנים האחרונות חברות זרות בהיקף כספי כולל של כ-800 מיליון דולרים. הרכישה האחרונה, לפחות לרגע צאת הגיליון הזה לאור, היתה ב-29 באוקטובר והפעם היתה זו רכישה כחול לבן של חברת "אנזימוטק" ממגדל העמק. ל"פרוטארום" היו עד אותו יום 19 אחוזים מהבעלות על החברה הישראלית וברבע הראשון של שנת 2018 תושלם רכישה של שאר 81 האחוזים של הבעלות על החברה, בכ-210 מיליון דולרים וכששווי החברה הנרכשת הוא של 290 מיליון דולר.

למה בעצם אנחנו מתעכבים על נתוני הצמיחה המרשימים של "פרוטארום". מן הטעם הפשוט שחומרי הגלם לטעם וריח שמעצבים את דמותה של החברה באים מן הטבע, מן החקלאות. ולכן בחרנו ל"ריאיון החודש" בחברה המצליחה בעולם כולו, בזכות סיוע של ממש מחקלאות ישראל.

המנכ"ל יהודאי אמר באחרונה בריאיון ליומון הכלכלי "גלובס": "חתמנו חוזים למשך 5-10 שנים עם חקלאים מסביב לעולם שישתלו את הזרעים שנספק להם לאחר שפיתחנו בישראל זנים עם תכולה הרבה יותר גבוהה והם יספקו לנו את הצמחים. חתמנו אתם על הסכם שמבטיח להם קונה גדול לכל היבול במשך הרבה שנים".

 

 

יוני גליקמן, נשיא תחום מוצרים טבעיים ב"פרוטארום" – החברה מייצרת ומשווקת תמציות טעם וריח. מה הקשר בין חברה תעשייתית לחקלאות?

"אנחנו לא משווקים רק תמציות טעם וריח. אנחנו פעילים בהרבה מוצרים טבעיים נוספים לתעשיית המזון ותוספי תזונה: צבעים טבעיים, הארכת חיי מדף ותכונות בריאותיות. חלק משמעותי מחומרי הגלם הם תוצרת חקלאית. אנחנו קונים כמויות משמעותיות של פפריקה, שום, רוזמרין, פלפל, ונילה ועוד. את חומרי הגלם האלה אנחנו מעבדים להוציא מהם חומרי טעם או צבע או חומרים עם תכונות בריאותיות".

 

עד כמה החברה נשענת על גידולים חקלאיים?

"אנחנו, כאמור, מתבססים על מוצרים מן הטבע ב-70 אחוזים ממה שהחברה מייצרת. בחלקם הגדול תוצרת חקלאית אך לא רק. חקלאים מגדלים עבורנו בכל העולם ומעט בישראל ".

 

למה העיקר בעולם ולא בישראל?

"אנחנו חברה ישראלית והיינו רוצים עד מאד לטפח את החקלאות בישראל, אולם לצערנו מחירי המים אינם מאפשרים לנו להגיע למחיר תחרותי. בעולם משלמים על מים הרבה פחות. ישנם מקומות רבים בעולם שהמים הם בשפע ואין כל צורך לשלם עליהם. בספרד, לדוגמא, מחיר המים נמוך בכ-20 אחוזים מהמחיר בארץ".

 

החברה פועלת למעשה מאז הוקמה בשנת 1933, תחילה במיצוי טעמים מהדרים. האם גם בשנת 2017 זה עדיין רכיב מרכזי בחברה?

"כן, בהחלט. תפוזים, קלמנטינות, אשכוליות, לימונים – פירות שהם מאד מהותיים במכירות שלנו, בעיקר לעולם המשקאות. אנחנו גאים במוצרים שלנו המתבססים על הדרים. יש בהחלט שימוש בגידולים בישראל של תפוזים ואשכוליות".

 

ממה בעצם מורכבת תמצית טעם ומי נהנה ממנה?

"תמצית טעם היא למעשה ריכוז של טעם שמופיע בטבע, בפרי, בירק. אנחנו מוציאים מאותו פרי/ירק את המולקולות הספציפיות של טעם וריח ואותן תמציות נמכרות לתעשיית המזון. מי שנהנה בסוף זה הצרכן. תפוז עם טעם חזק, יוגורט תות עם טעם חזק של תות. אנחנו רק עוסקים בעסקים לעסקים, אין לנו מותג שלנו – לצרכן".

 

אתם מוכרים בעולם כחברה שבולעת, וזו אינה מליצה, חברות ברחבי תבל. מה בבסיס הפעילות הזאת, לאן זה מוביל?

"רק הבוקר (הריאיון נערך בסוף חודש אוקטובר) הודענו על רכישת חברת "אנזימוטק" ממגדל העמק המייצרת מוצרים המבוססים על שמנים טובים. לדוגמא טיפול טבעי ב-ADHD הפרעות קשב, ומוצר שמדמה חלב אם לתינוקות. בחברה הנרכשת 240 עובדים, 80 מהם בארצות הברית.

הערך המוסף הוא שאמרנו שאנחנו מתכוונים להיות בין 5 הגדולות בעולם בתחום תמציות. אנחנו מבצעים את הרכישות או כדי להוסיף טכנולוגיות או מוצרים שלא היו לנו כמו הרכישה החדשה של החברה ממגדל העמק או התבססות גיאוגרפית".

מציין: "החברה בתאילנד מייצרת תמציות ותערובות תבלינים. החברה מוכרת ב-15 מיליון דולר בשנה בעיקר בתאילנד וזה נותן לנו עוד רגל חשובה באסיה. ההתפתחות שלנו היום במדינות מתפתחות באסיה ובדרום אמריקה עושה אותנו יותר ויותר גלובלית".

 

המנכ"ל יהודאי הצהיר בעבר שהמטרה של החברה היא להגיע למכירות של שני מיליארד דולרים עד שנת 2020. לא היתה הגזמה בהצהרה?

בהודעה לעיתונות שהוצאנו על רכישת אנזימוטק הודענו שאנחנו היום בקצב מכירות של מיליארד וחצי דולר".

 

יש חדשנות בתחום שאתם פעילים בו?

"חדשנות? הרבה מאד חדשנות. זה תחום שעוסקים בו במעבר מחומרים סינטטיים שהיו נפוצים בתעשיית המזון, לרכיבים טבעיים, בעולם של הארכת חיי מדף. עד היום תעשיות המזון משתמשות בחומרים סינטטיים להארכת חיי המדף ומניעת התחמצנות ואנחנו מובילים מעבר למוצרים טבעיים: רוזמרין, אורגנו, תה ירוק. האתגר הוא להגיע להתאמה מדויקת של מוצר המזון הסופי: טעם, צבע, פונקציונליות להארכת חיי מדף.

מדגיש: "מציאת צמחים ייחודיים שמשביחים את הבריאות לאדם. פיתחנו מוצר מבוסס על שיבולת שועל שמוריד סטרס ומשפר את הזיכרון לטווח קצר עם מחקרים קליניים שמוכיחים את היעילות. ב"פרוטארום" זכינו במעבדת חדשנות של המדען הראשי (היום זו רשות החדשנות – ש.ו.). רשות שמעודדת חדשנות בכל תחום של טכנולוגיות מזון ומעודדת יזמים לבוא אלינו עם רעיונות להיכנס לתכנית ולפתח מוצרים. כל רעיון יכול לקבל מימון של עד מיליון שקלים. 85 אחוז מזה של המדינה והשאר גוף שלישי. אנחנו מובילים את התכנית הלאומית של טכנולוגיות מזון".

תמונה מראשית ימיה של החברה
תמונה מראשית ימיה של החברה

 

כמה לקוחות יש ל"פרוטארום" בארץ? בעולם? כמה חקלאים מייצרים עבורכם?

"בארץ יש לנו מאות לקוחות. בעולם עשרות אלפי לקוחות ב-160 מדינות. בעולם מייצרים עבורנו עשרות חקלאים. בארץ – מעט".

 

מהי התרומה של החקלאות ל"פרוטארום"? ומה תאמר על החקלאות כגורם מסייע לאדם בארץ ובעולם?

"אנחנו מחפשים דרך לשיתופי פעולה של חקלאות הרבה יותר מתוחכמת. אנחנו מסתכלים לא רק על החקלאות, על הזנים, על הזרעים, להגיע באופן מדויק לחומרים הפעילים ולצורך העניין משתפים פעולה עם האקדמיה ועם משתלת "חישתיל". למעשה אנחנו מנסים לעבוד ביחד, להביא את הגידולים שאנחנו עושים בצוותא עם החקלאים כקבלנות משנה, מותאמים לצרכים הספציפיים שלנו להמשך העיבוד. החקלאות בישראל מדהימה. טכנולוגית, פיתוחית, יידע. חקלאות יוצאת דופן. הבעיה היא שהמדינה יוצרת סביבה כלכלית שקשה מאד לתחרות. בכל העולם ממשלות ומדינות רואות בחקלאות ערך. חשוב לשמור על האדמה. אפילו ארצות הברית הקפיטליסטית יודעת לשמור על החקלאות שלה ואצלנו…"

מבקש להדגיש: "חלק גדול מתרומת החקלאות היא לעבור לגידולים חקלאיים של הרבה מאד צמחים שהם גידולי בר. אנחנו קונים הרבה מאד אלפי טונות בשנה של צמח ANNATTO,צמח שגדל באזורים טרופיים בעולם, ביערות גשם ומשתמשים בו להפקת צבע טבעי והיום עוברים לגידול חקלאי במשקי בית במדינות כמו גווטאמלה ופרו, לתת לעצמנו שרשרת אספקה מסודרת ולהבטיח מוצר בר-קיימא; זה מבטיח במדינות האלה תעסוקה לאורך זמן. החקלאים מקבלים מחיר מובטח שנותן להם פרנסה בכבוד".

 

אורי יהודאי הצהיר בריאיון ל"גלובס" כי 50 אחוזים מעשרת חומרי הגלם הכי גדולים יגיעו משת"פ חקלאי, למה התכוון?

"כל חומר גלם יש לו תכונות ייחודיות שלו. אנחנו מנסים להפעיל יידע ישראלי להגיע לתפוקות מירביות באזורי הגידול. אנחנו בהחלט מתקדמים בתכנית לדאוג לכך שהגידולים המשמעותיים שלנו יהיו מתוצרת חקלאית: רוזמרין, שיבולת שועל. יש לנו שת"פ עם חקלאים באפריקה. אגלה לך ותהיה הראשון לשמוע על כך: יש לנו שת"פ עם חקלאים שמגדלים אצות או לצורך צבעים טבעיים או תכונות בריאותיות שיש באצות. יש לנו חוות אצות במושב גילת. החווה קיימת עשר שנים. אנחנו מגדלים אצות לתעשיות הקוסמטיקה הגדולות בעולם".

 

מי בעליה של החברה והיכן היא נסחרת?

"השליטה בחברה היא בידיו של ג'ון פרבר בן 92, רעייתו מיה (80) ובתם סנדרה(60), באמצעות חברת ICC שבבעלותם. הוא ד"ר לכימיה. הוא חי בניו-יורק. החברה נסחרת בבורסה בתל-אביב ובבורסה של לונדון". משפחת פרבר מחזיקה ב-36 אחוזים ממניות החברה. קבוצת "פידליטי" מחזיקה עוד 8 אחוזים מהמניות. לאורי יהודאי 0.8 אחוז מההון, לאחר שמימש לפי פרסומים בעבר, מניות בעשרות מיליוני שקלים. שאר המניות – 55 אחוזים – נמצאות בידי הציבור.

 

 

 

למד שנה אחת בפקולטה

יוני גליקמן בן 56. נולד במלבורן, אוסטרליה. עלה לישראל בשנת 1979. שנה אחת למד חקלאות בפקולטה ברחובות. "לא התמקדתי בתחום מסוים. כל מי שלמד אתי היה 4 שנים לפחות מבוגר ממני".

נשוי לסיגלית, בת קיבוץ מעגן מיכאל. הורים ל-3 בנות. ליאור (26) סיימה צילום ב"בצלאל", יובל (23) החלה לימודים לעבודה סוציאלית במכללת תל-חי ויעל (17) תלמידת י"ב בתיכון בתל-אביב.

יוני גליקמן היה בין מקימי קיבוץ תובל באיזור תפן. התגורר בקיבוץ בין השנים 1981-1995. אז עברה המשפחה למושב מנוף בגוש שגב. לפני שנה עברו למגורים בתל-אביב.

יוני גליקמן שירת שירות סדיר בצנחנים. אח"כ חזר לקיבוץ תובל, לעבודה ברפת. אחר-כך יצא ללימודי מינהל עסקים ופסיכולוגיה.

כיהן שנתיים כמזכיר קיבוץ תובל. אח"כ כעובד חוץ הועסק במפעל "קוטלב" המייצר פולימרים בקיבוץ חניתה. תחילה עבר במכירות, אח"כ היה מנהל המפעל. בחברת "פרוטארום" החל לעבוד בשנת 2003 עד שנת 2009 וחזר בשנת 2013. בין לבין היה מנכ"ל חברת "אטלנטיום" הפעילה בתעשיית המים.

ב"פרוטארום" מועסקים 5500 עובדים. במטה החברה באזור התעשייה בהרצליה 50 עובדים.

תחביבים של יוני גליקמן? "נראה לך שיש לי זמן לתחביבים? אין לי. אני מבשל טוב בבית, מקדיש זמן לאשה ולבנות ומטייל עם הכלבה שלנו".

 

 

אודות admin

עשוי לעניין אותך

מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות בישראל

ביטחון מזון לעם ישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>