עמוד הבית / כללי / חה"כ ברושי: להקים שדה תעופה בצפון – אך על אי מלאכותי

חה"כ ברושי: להקים שדה תעופה בצפון – אך על אי מלאכותי

נכון להיום מדברים על שתי חלופות: נבטים בדרום או רמת דויד בצפון – חלופה המעוררת התנגדות עזה מחשש לפגיעה באיכות החיים והסביבה בעמק יזרעאל * חה"כ איתן ברושי מציע פתרון שלישי – הקמת השדה על אי מלאכותי בים

מאת ח"כ איתן ברושי*

אין חולק על הצורך בהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג שבשנים הקרובות יתקרב לקצה גבול הקיבולת שלו. אולם סוגיית מיקומו מעוררת מחלקת עזה. נכון להיום מדברים על שתי חלופות: נבטים בדרום, אליה מתנגדים צה"ל ומשרד הביטחון או רמת דויד בצפון – חלופה המעוררת התנגדות עזה מחשש לפגיעה באיכות החיים והסביבה, שכן שדה כזה יפגע קשות באיכות החיים של תושבי העמק והישובים הסמוכים, יפקיע שטחי קרקע יקרי מציאות ויחולל פגעים סביבתיים קשים. אולם יש פתרון השלישי – פתרון יצירתי ומורכב שאף נבחן בחיוב בעבר – הקמת השדה על אי מלאכותי בים התיכון שישחרר את הצפון מנטל החלופה של רמת דוד.

שדה התעופה של צ'ובו, ביפן - על אי מלאכותי
שדה התעופה של צ'ובו, ביפן – על אי מלאכותי
הקמת אי מלאכותי לטובת תשתיות הוא לא רעיון חדש. ישראל היא מדינה קטנה ויש שמועות שהיא תהיה קטנה יותר. לכן רעיון האיים המלאכותיים עלה עוד בתחילת שנות השבעים ורוב הממשלות מאז שקלו אותו בשלב זה או אחר. שר התחבורה, ישראל כץ, מקדם בכל הזדמנות יוזמה להקמת אי מלאכותי מול חופי עזה לטובת נמל ימי ושדה תעופה, שישרת את תושבי הרצועה (במימון אירופי). באותה מידה יש לקדם את הקמת השדה בים התיכון לטובת תושבי הצפון והמדינה כולה.
הקמת איים מלאכותיים למגוון מטרות היא תופעה נפוצה בכל רחבי העולם, החל מדנמרק והולנד ועד הפרויקטים היומרניים בנסיכות דובאי שמיועדים למגורים ותיירות. שדה התעופה הבינלאומי הראשון בעולם על אי מלאכותי הוקם עוד בשנת 1994 בקנסאי שבמפרץ אוסקה, יפן, והוא משרת כיום מעל 20 מיליון נוסעים מדי שנה. מאז הוקמו שדות תעופה על איים מלאכותיים בהונג קונג, מקאו, קוריאה וסינגפור, שהוכיחו את עצמם כיעילים ואף בטיחותיים במיוחד. רעידת האדמה שהתרחשה ב-1995 בעיר קובה, הסמוכה לשדה תעופה קנסאי, לא הורגשה כלל באי המלאכותי הודות לטכנולוגיה ייחודית שהיפניים השתמשו בה.
הקמת שדה תעופה על אי מלאכותי הוא פרויקט יקר ומורכב יותר מאשר על היבשה, אבל פרויקטים כאלה צריך לבחון לא רק מבחינת העלויות הישירות, אלא מבחינת התמורה. הקמת השדה על אי מלאכותי משלב את כל היתרונות הכלכליים והתחבורתיים של הנמל, ללא הנזק הסביבתי, ללא הפגיעה באיכות החיים של התושבים וללא צורך בהפקעת קרקעות והרס החקלאות. נכון גם שאי מלאכותי עשוי להוות יעד לאיומים אסטרטגיים, אך למדינה יש ידע, יכולת ואמצעים להתמודד עם אתגר זה. למדינה קטנה כמו ישראל, עם מחסור בקרקעות וצורך מתמיד בהרחבת תשתיות, זה הפתרון הנכון. אין כרגע חלופה מתאימה יותר, לכן המדינה חייבת לקדם אותה.
פרויקט כזה ימשך זמן ארוך ביותר, מכאן הדחיפות להתחיל לקדם אותו ברצינות כמה שיותר מוקדם. אם במהלך השנים שימשך הפרויקט יתעורר צורך להקל את הלחץ על נתב"ג, ניתן יהיה לעשות שימוש זמני ומצומצם, בהיקף טיסות מוגבל, בשדות התעופה הקיימים. מכל מקום – אם לא נתחיל את הפרויקט בוודאי לא נסיים אותו, על כן הגשתי בקשה להעלות את הנושא על סדר יומה של הכנסת ולקיים דיון מיוחד בנושא.
ממשלת ישראל חייבת לקבל החלטה ולהפוך את הפרויקט להקמת שדה תעופה משלים על אי מלאכותי למשימה לאומית. זה הפתרון הנכון והחכם לעתידה של המדינה.

*הכותב הוא ח"כ מהמחנה הציוני, שימש בעבר מזכיר התנועה הקיבוצית ועוזר שר הביטחון לענייני התיישבות.

אודות admin

עשוי לעניין אותך

2משה_ינאי

מפקד ארצי בחקלאות

The Perfect Gifts,Small Gift Earrings ,Bracelet,Necklaces ,Charms, RiNG "; The Perfect Gifts ,fashion and popular,Women's …