עמוד הבית / תערוכות וכנסים / תערוכות / קווים לדמותו: שתי תערוכות לחגיגות יום הולדת 120 למרסל ינקו

קווים לדמותו: שתי תערוכות לחגיגות יום הולדת 120 למרסל ינקו

בעין הוד, כפר האמנים שיזם והקים ינקו, בוחנים את הדימוי האנושי ביצירתו ומנסים לקשור אותה לעשייה האמנותית בימינו. 37 אמנים, מהם 34 ישראלים ושלושה אורחים מחו"ל, יצרו ברוח הדאדא ובהשראת אחד ממייסדיה

 

מרסל ינקו

במלאת 120 שנה להולדתו ו-30 שנה לפטירתו של מרסל ינקו, האמן הישראלי היחיד שהיה שותף בייסוד תנועת "דאדא", הוגה הרעיון ויוזם הקמת כפר האמנים עין הוד, מתקיימות במוזיאון ינקו דאדא" שתי תערוכות: "קווים לדמותו" – הדימוי האנושי ביצירתו של מרסל ינקו, אמנים עכשוויים מגיבים לציוריו (תימשך עד סוף חודש נובמבר); ומחווה ל"ים האדום" – יצירות של 37 אמנים שהושפעו מהציור "הים האדום" של מרסל ינקו. אוצרת שתי התערוכות היא רעיה זומר-טל.

התערוכה "קווים לדמותו – הדימוי האנושי ביצירתו של מרסל ינקו" בודקת את האופן שבו עיצב ינקו את הדמות האנושית. התערוכה מתחקה אחר שני סוגי קווים שבעזרתם עיצב את דמויותיו: הקו המשולש הנוקשה והשבור, והקו הרך והעגול. הקו השבור מופיע בציוריו הראשונים של ינקו, בהיותו נער באמצע שנות העשרה לחייו, בהשפעת מורו יוסף איסר. מתחילת שנות ה-20' של המאה ה-20, ובמשך כל חייו, הרבה ינקו לעצב את דמויותיו בדרך שהפכה מזוהה עמו.

בעקבות עלייתו לארץ הצטרף ינקו לחוגי האמנות המקומיים ואימץ רפרטואר נושאים מחיי העבודה ובניין הארץ ונושאים אוריינטליסטיים המראים תושבים ערבים בנוסחים קבועים ובתצורות אופייניות, כמו בציורי יושבי בתי הקפה. ינקו, כמו רבים מבני דורו, העדיף לתאר את דמויות הערבים מרחוק, במבט כוללני ללא פנים או פרטים ספציפיים פרט לסימני זיהוי אופייניים כמו תרבושים ונרגילות.

מרסל ינקו בית קפה ערבי, צילום: רפי ונציאן
מרסל ינקו בית קפה ערבי, צילום: רפי ונציאן

בעקבות מלחמת העצמאות החל להופיע בציוריו של ינקו מוטיב "החייל הפצוע", בודד לרוב, מכונס בתוך עצמו בתוך צורה סגורה וקמורה, ראשו שמוט, ורק הרובה חוצה בקו אנכי כהה את הקומפוזיציה.

שימוש רב בקווים מעוגלים עשה ינקו בעיקר בציור דמויות נשים עירומות. תיאור קבוצות נשים בעירום אפיין את הציור הצרפתי בשלהי המאה ה-19 ובתחילת העשרים, לרוב בהקשרים של בתי בושת, ונראה כי ינקו המשיך את המסורת של קומפוזיציות אלה, גם אם בקריצה הומוריסטית.

מרסל ינקו בטיילת, צילום: רפי ונציאן
מרסל ינקו בטיילת, צילום: רפי ונציאן

דו שיח עם ינקו

הפרויקט "מחווה לים האדום" נבחר לציין 120 שנה להולדתו של האמן בדרך שבה יתאפשר לקשור את יצירתו לעשייה האמנותית בימינו. ינקו צייר את "הים האדום" לקראת סוף העשור הראשון לעלייתו לארץ, ב-1941, ואמנים עכשוויים קיבלו עשרות גיליונות של הדפסי אופסט של הציור, שנמצאו בעיזבונו של האמן.

האמנים הוזמנו ליצור מתוך הציור ובהשפעתו, ללא מגבלת גודל, טכניקה או שפה אמנותית. שני התנאים היחידים היו שהעבודה תיעשה במיוחד לפרויקט, ושיתאפשר להצביע על מקור ההשפעה. כמעט כל העבודות שנוצרו נאצרו בתערוכה הכוללת עבודות של 37 אמנים, מהם 34 ישראלים ושלושה אורחים מחו"ל, שיצרו את העבודה בעת שהותם בעין הוד בחודשים האחרונים.

המפגש בין הציור "הים האדום" של ינקו והיוצרים הפועלים כיום, כ-65 שנה אחרי שצויר, הניב מגוון עבודות בכל קשת הטכניקות של האמנות הפלסטית. רק חלק קטן מהאמנים התייחס להדפס כולו. רוב היצירות נוצרו תוך פירוק העבודה המקורית ו"הריסתה", וברוח דאדא, תוך הרחבת הרעיון המקורי והעברתו למחוזות יצירה רחוקים.

קולאז' של יעל רשף מחלקי "הים האדום"
קולאז' של יעל רשף מחלקי "הים האדום"

ארבע קבוצות מחלקות את היצירות בתערוכה ע"פ התייחסותן למקור: ציורו של ינקו הוא מצע לעבודה חדשה; יצירות שבהן האמן פירק את מרכיבי העבודה ובנה מהם עבודה חדשה תוך שימוש בהדפסים רבים; צבעים ואלמנטים צורניים שבציור המקורי שימשו כבסיס לעבודה חדשה; בקבוצה הרביעית עבודות שהתרחקו מאוד מיצירתו של ינקו.

 

 

אודות דרור יוסף

עשוי לעניין אותך

יורם טהרלב. במופע "איזו מדינה" בהוקרה למתנדבי העמק

פסטיבל גישור, עמק חפר

קובי אפללו, הגבעטרון, יורם טהרלב ודיון בנושא "קיטוב וחיבור בחברה הישראלית" עם רפיק חלבי ורם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>